Samochód osobowy czy z homologacją? Umowę leasingu podpisać teraz czy po wejściu w życie nowych zasad VAT? Jak wysoka pierwsza wpłata, ile rat, wykup? Co z paliwem?

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
adam12

Samochód osobowy czy z homologacją? Umowę leasingu podpisać teraz czy po wejściu w życie nowych zasad VAT? Jak wysoka pierwsza wpłata, ile rat, wykup? Co z paliwem?

Post autor: adam12 »

Witam,

Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego leasingu/formy leasingu (pierwsza wpłata?, wykup?, ilość rat?) , który pozwoli wykorzystać w pełni wszystkie okoliczności.

Prowadzę jednoosobową działalność, do pracy potrzebne jest mi auto. Praktycznie jest to mój jedyny (plus koszty eksploatacji, paliwo 2.000 miesięcznie, serwis) koszt na ten moment.

Łącznie faktury wystawiam na 17.000-20.000pln miesięcznie. Interesuje mnie samochód za 120.000 netto

Trochę już poczytałem, ale nie ukrywam że mam już duży mętlik w głowie.

Czy warto dużo wpłacić na początku i na końcu leasingu?

Proszę o pomoc.


Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu? Wyszukiwarka i Kalkulator

Wyszukiwarka Leasingu - najlepszy i najprostszy sposób, żeby otrzymać dobre i tanie oferty od wielu dobrze ocenianych leasingodawców.
Firmy leasingowe same złożą Ci oferty, bez pośredników.

Kalkulator leasingu - skorzystaj jeśli chcesz szybko poznać przybliżone koszty leasingu i wysokość raty miesięcznej



Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: Michał Krupiński »

adam12 pisze:Proszę o pomoc w wybraniu odpowiedniego leasingu/formy leasingu (pierwsza wpłata?, wykup?, ilość rat?) , który pozwoli wykorzystać w pełni wszystkie okoliczności.
(...)
Czy warto dużo wpłacić na początku i na końcu leasingu?
Pierwsza wpłata
Z finansowego punktu widzenia nie ma większego sensu wpłacanie zbyt dużego czynszu inicjalnego. Najczęściej koszt rzeczywisty finansowania jest trochę wyższy przy wysokich wpłatach. Zatem w sumie lepiej jest wpłacić trochę mniej i zostawić sobie gotówkę na koncie/lokacie albo mieć jako środki obrotowe w firmie.

Jednak jest jeszcze kwestia podatkowa - większa wpłata pozwoli na uzyskanie większych kosztów podatkowych oraz odliczenie większej kwoty VAT w pierwszym miesiącu leasingu.
Z drugiej strony większa wpłata, to niższe raty - zatem niższe koszty podatkowe i mniejsza kwota VAT do odliczenia w kolejnych miesiącach leasingu.

Wszystko zatem zależy od tego na czym bardziej Ci zależy.

W Twoim przypadku jest jeszcze jednak kwestia - chcesz leasingować stosunkowo drogi samochód, więc odpowiednio wysoka wpłata powinna pozwolić Ci skorzystać z leasingu w procedurze uproszczonej - bez badania zdolności kredytowej.
Ta odpowiednio wysoka wpłata, o której piszę, to okolice 20%.

Ilość rat
Moim zdaniem okres leasingu powinien odpowiadać mniej więcej okresowi w jakim ktoś zamierza korzystać z samochodu. Zakładając, że chcesz samochodem jeździć, np. 4 lata, to najlepiej na taki okres podpisać umowę, potem samochód wykupić, sprzedać i zacząć leasing kolejnego....

Oczywiście dla niektórych ważniejsze są inne rzeczy, np. jak najniższa rata miesięczna - więc biorą jak najdłuższy okres leasingu... Inni z kolei chcą mieć jak największe koszty, w możliwie najkrótszym czasie, więc wolą leasing na 24 czy 36 miesięcy.

Więc znowu wszystko zależy od priorytetów i przede wszystkim możliwości finansowych.

Wysokość wykupu
W przypadku samochodów osobowych, gdzie przez ostatnich kilka lat obowiązywała zasada, że można odliczyć 60% VAT, ale nie więcej niż 6000 złotych, warto było pomyśleć o wyższym wykupie. Dlatego, że przez fiskusa wykup traktowany jest jako transakcja odrębna od leasingu. Zatem można było odliczyć maks 6000 VAT od czynszu inicjalnego i raty, a potem maksymalnie 6000 zł ponownie od wykupu.
Jednak najprawdopodobniej od marca 2014 zmienią się przepisy. Będzie można odliczyć maks 50%, ale nie będzie ograniczenia kwotowego. Zatem wysoki wykup nie da już żadnego dodatkowego przywileju w kwestii odliczania VAT.

Na wysokim wykupie może zależeć komuś kto chce tym sposobem zmniejszyć ratę miesięczną (moim zdaniem niezbyt dobry pomysł), ewentualnie ktoś kto chce potem samochód wykupić i dalej go amortyzować i użytkować w firmie.

Ale generalnie większość umów zawieranych jest na standardową wartość wykupu, czyli najczęściej 1%.


A propos zmiany przepisów o VAT - warto rozważyć teraz leasing samochodu z homologacją ciężarową. Czas jest prawdopodobnie tylko do połowy lutego lub końca lutego. Dzięki temu będziesz mógł odliczyć 100% VAT od czynszu inicjalnego i rat leasingowych.
Będziesz także mógł (najprawdopodobniej) odliczać 50% VAT od paliwa. W przypadku samochodu osobowego takiego przywileju nie będzie - o ile ustawa wejdzie w takim kształcie, w jakim teraz jest projekt.
Po więcej info w tej sprawie śledź wątek: Samochody z homologacją wracają od stycznia 2014, ale czy na długo? Dyskusja na temat odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją ciężarową N1 w 2014
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
adam12

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: adam12 »

Michael dzięki za rozbudowaną odpowiedź.

Auto świadomie wybrałem droższe właśnie ze względu na koszty. Auto z kratką do mnie nie przemawia (ograniczona funkcjonalność, ograniczona możliwość wyboru modelu, itd.), po drugie przy tej wartości samochodu de facto dużo bym na vat'cie dużo bym nie zyskał.

Czy kupując auto N1, będę miał możliwość odliczania VAT'u z paliwa przez cały okres użytkowania, czy zmieni się to w momencie wejścia w życie nowej ustawy?

Czy już teraz można odliczać 8000 VAT czy nadal 6000?

Czy może warto czekać z kupnem samochodu do marca?

Jak kupię auto jeszcze w styczniu bez N1 to czy też przez cały okres użytkowania będą mnie obowiązywały aktualne przepisy czy nowe (50% od paliwa i eksploatacji)?

Reasumując:
- na początek wpłacam najmniej jak tylko się da
- najwyższa rata
- najkrótszy okres leasingu
?

Awatar użytkownika
Lui
PRO
Posty: 1192
Rejestracja: 4 maja 2009, o 21:29

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: Lui »

adam12 pisze:Czy już teraz można odliczać 8000 VAT czy nadal 6000?
W nowych przepisach nie ma limitu kwotowego. Jest tylko 50% bez ograniczenia kwotą. :)
Tak samo w paliwie dla samochodów z homologacją jest 50% VAT.

Dla samochodów osobowych co najmniej do lipca 2015 nie będzie możliwości odliczenia VAT (choćby 50%) od paliwa. :(

O jakim samochodzie i modelu myślisz?
Teraz nie trzeba mieć kratki, żeby mieć homologację N1 z prawem do pełnego odliczenia. Niektórzy dealerzy mają takie samochody w ofercie. :idea:
Z kryzysem finansowym jest jak z piłką nożną - wszyscy się teraz na nim znają.

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
adam12

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: adam12 »

Myślę o samochodzie osobowym (mazda - brak aut z N1)

Czyli jak kupię auto bez N1 to nie mam możliwości odliczania Vat'u z paliwa, a na auto z N1 tak? Auto z N1 odliczanie Vat'u od paliwa do końca użytkowania samochodu np. 3 lata, czy tylko przez najbliższe 3 miesiące?

A co z tymi przepisami 50% Vat'o od paliwa i eksploatacji jeśli auto jest używane służbowo?

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: Michał Krupiński »

adam12 pisze:Czy kupując auto N1, będę miał możliwość odliczania VAT'u z paliwa przez cały okres użytkowania, czy zmieni się to w momencie wejścia w życie nowej ustawy?
W przypadku paliwa, zmieni się to w momencie wejścia w życie nowej ustawy. Z tym, że z projektu (podkreślam, że jest to na razie projekt) wynika, że właściciele samochodów z homologacją będą mogli odliczać 50% VAT od momentu wejścia w życie ustawy, natomiast właściciele samochodów osobowych nie będą mogli w ogóle odliczać VAT do 1 lipca 2015 (albo i dłużej, bo chłopcy z rządu mają w zwyczaju przedłużać takie rzeczy w nieskończoność "w trosce o kondycję budżetu").
adam12 pisze:Czy już teraz można odliczać 8000 VAT czy nadal 6000?
Na razie obowiązują stare zasady, tj. można odliczyć 60% VAT, ale maksymalnie 6000 zł.
Według nowych zasad będzie można odliczyć 50%, ale bez żadnego limitu kwotowego.
adam12 pisze:Czy może warto czekać z kupnem samochodu do marca?
Jeżeli zdecydujesz się na samochód osobowy, to przy wartości samochodu o jakiej piszesz, lepiej będzie poczekać na wejście nowych rozwiązań.
adam12 pisze:Jak kupię auto jeszcze w styczniu bez N1 to czy też przez cały okres użytkowania będą mnie obowiązywały aktualne przepisy czy nowe (50% od paliwa i eksploatacji)?
Od paliwa i eksploatacji nowe.
Z tym, że w przypadku paliwa nie będzie w praktyce żadnej zmiany co najmniej do 1 lipca 2015, o czym pisałem powyżej.
adam12 pisze:Reasumując:
- na początek wpłacam najmniej jak tylko się da
- najwyższa rata
- najkrótszy okres leasingu
Jak już pisałem wcześniej, wszystko zależy od priorytetów i możliwości finansowych. :)
adam12 pisze:A co z tymi przepisami 50% Vat'o od paliwa i eksploatacji jeśli auto jest używane służbowo?
Jeżeli samochód będziesz użytkował wyłącznie służbowo, to będziesz mógł odliczać 100% VAT od wszystkiego - od nabycia, leasingu, paliwa i eksploatacji.

Projekt przewiduje jednak, że zamiar użytku służbowego należy zgłosić do US (rośnie ryzyko represji, znaczy się kontroli...) :), a dodatkowo trzeba będzie prowadzić ewidencję przebiegu.
"Przyłapanie" przez US, że samochód, niezgodnie z oświadczeniem, jest użytkowany także prywatnie ma wiązać się nie tylko z koniecznością zwrotu VAT razem z odsetkami, ale także z odpowiedzialnością karnoskarbową.
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
adam12

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: adam12 »

Z tego co piszesz to zakup auta bez homologacji teraz to głupota.
Odliczę tylko 6000pln VAT i to wszystko.

Czy fakt że to będzie leasing coś zmienia?

Przy aucie N1 odliczę 27 000pln, już za sam zakup i 50% od paliwa i eksploatacji. Przy rocznych wydatkach na samo paliwo 27.000 daje kolejne 3.000 Vat (50%). Łącznie daje to już 30.000pln

Czyli o 23.000 więcej na korzyść auta z N1. zakładając że po 3 latach będę je sprzedawał za 50% wartości i będę musiał zapłacić VAT jakieś 13.000 to i tak jestem 10.000 pln do przodu.

Popraw mnie jeśli się mylę?

Zastanawia mnie Twoje zdanie na temat paliwa, bo w różnych artykułach jest wyraźnie napisane że będzie można odliczyć 50%, np.:
Paweł Nocznicki, doradca podatkowy, menedżer Stone & Feather Tax Advisory, przyznaje, że podatnikom niezwykle trudno będzie skorzystać z całkowitego odliczenia VAT. Będą mogli odzyskać połowę podatku od kwoty zakupionego samochodu i paliwa.

– Negatywną stroną zmian jest nieistniejące wcześniej ograniczenie odliczenia 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych – zauważa nasz rozmówca.

Przepisy wejdą w życie 14 dni po opublikowaniu, być może już w lutym lub marcu.


Już nic nie kumam?

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: Michał Krupiński »

adam12 pisze:Z tego co piszesz to zakup auta bez homologacji teraz to głupota.
Owszem - przy tak dużej wartości pojazdu lepiej poczekać.
Obecne rozwiązanie bardziej opłaca się przy samochodach o mniejszej wartości - do ok. 50000 zł.
adam12 pisze:Czy fakt że to będzie leasing coś zmienia?
Nie.
adam12 pisze:Przy aucie N1 odliczę 27 000pln, już za sam zakup i 50% od paliwa i eksploatacji. Przy rocznych wydatkach na samo paliwo 27.000 daje kolejne 3.000 Vat (50%). Łącznie daje to już 30.000pln

Czyli o 23.000 więcej na korzyść auta z N1. zakładając że po 3 latach będę je sprzedawał za 50% wartości i będę musiał zapłacić VAT jakieś 13.000 to i tak jestem 10.000 pln do przodu.
Powiem więcej - zakładając, że ograniczenia, które teraz wchodzą będą obowiązywały do końca 2018 roku i do tego momentu wykupisz samochód z leasingu, to przy wykupie będziesz mógł odliczyć tylko 50% VAT. Bo tak jak napisałem wcześniej, dla fiskusa wykup to transakcja odrębna od leasingu, więc wykup nie będzie "podpadał" pod prawa nabyte.
A ponieważ przy wykupie nie będziesz mógł odliczyć całego VAT, to po upływie pół roku od wykupu będziesz mógł sprzedać samochód z VAT zwolnionym (oczywiście o ile nie zmienią się jakieś przepisy).

Więc wtedy sumaryczna korzyść na VAT może być jeszcze większa.

adam12 pisze:Zastanawia mnie Twoje zdanie na temat paliwa, bo w różnych artykułach jest wyraźnie napisane że będzie można odliczyć 50%, np.:
Paweł Nocznicki, doradca podatkowy, menedżer Stone & Feather Tax Advisory, przyznaje, że podatnikom niezwykle trudno będzie skorzystać z całkowitego odliczenia VAT. Będą mogli odzyskać połowę podatku od kwoty zakupionego samochodu i paliwa.

– Negatywną stroną zmian jest nieistniejące wcześniej ograniczenie odliczenia 50 proc. VAT od kosztów eksploatacyjnych – zauważa nasz rozmówca.

Przepisy wejdą w życie 14 dni po opublikowaniu, być może już w lutym lub marcu.

Już nic nie kumam?
W mediach generalnie sprawa jest przedstawiania w sposób uproszczony.
Mało kto w ogóle zająkuje się o tym, że możliwość odliczenia 50% VAT od paliwa do samochodów osobowych wejdzie dopiero od lipca 2015 - nawet pomimo tego, że MinFin poinformował o tym PAP w oficjalnym komunikacie.
Te info pojawia się tylko gdzieniegdzie. :roll:

Natomiast jeszcze nigdzie nie przeczytałem o tym, że inaczej (lepiej) pod względem paliwa od samego początku obowiązywania ustawy będą traktowane samochody z homologacją. :idea:

Dlaczego nie ma o tym info i nikt o tym nie pisze? Myślę, że mało komu chce się przeczytać projekt ustawy w całości. Dziennikarze w ogóle mają to w dupie i się na tym nie znają - dlatego wszyscy stadnie tylko piszą o tym, że wróciły na krótko kratki i to jest info nr 1 wszędzie - nawet w Super Expresie. :D

Dopiero jak ktoś za jakiś czas zwróci na to uwagę, to wtedy stado zacznie o tym pisać, ale na razie jak widać jest cisza w eterze. :roll:

Tu masz projekt:
http://www.fmleasing.pl/oper/inne/2013/ ... 202014.pdf

Na przedostatniej stronie jest art. 9, który brzmi:
Art. 9 ust. 1
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:
1) samochodów osobowych
2) pojazdów samochodowych innych niż osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg
b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg
c) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg


Co do punktu 1), to sprawa chyba jasna - użytkownicy osobowych nie mogą do 30.06.2015 obniżać sobie 50% VAT.
Natomiast punkt 2) oznacza, że użytkownicy samochodów z homologacją N1 (bo one mają ładowność większą niż 500 kg) będą mogli sobie obniżać 50% VAT.
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
adam12

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: adam12 »

No to mam problem, bo auto jest już zamówione i zaraz do odbioru. Chyba że zrezygnuję, a tego bym nie chciał bo długo wybierałem i czekałem.

A co myślisz na o użytkowaniu tylko służbowym? i odliczaniu 100%? De facto samochód potrzebny jest mi służbowo.

Awatar użytkownika
adam12

Re: Optymalny leasing przy 17.000pln/netto; prośba o pomoc

Post autor: adam12 »

Drugie pytanie:

Czy nadal można odliczać Vat od rat leasingu i paliwa w przypadku wynajmowania auta?


Zablokowany